onsdag 7 september 2011

Den Galna Bagaren

Jorå.. här har det bakats bröd idag.. ett projekt som på bild OCH när man tänker tillbaka på det om något år (kan räcka med någon dag också) var/är en  supermysig aktivitet med en 3-åring. Det ÄR rätt mysig, men ack så tålamodsprövande när öronen på barnet verkar vara igenkorkade av idetta fall bröddeg.. Mjölet yr,  vätskan skvimpar över kanten på bunken.. hela diskbänken är kladdig av sirap, Det är iofs en fördel, för degbunken flyttar sig inte en millimeter utan att man tar i med full kraft.praktiskt, men trist att gnugga bort när det torkat ;)
När man sen kommer till själva utbakningen.. ja då får man rensa bort ALLT som unge herrn kan tänkas tycka ska va inblandat i det numer rätt kaosartadeprojektet.. Det som skulle bli brödkakor alá Mormor förvandlas snabbt till formar av pepparkakshjärtan och NallePhu när barnet kommer på den geniala idén att SÅ ska vi "göjja mamma.. vi gööö så"
Han får göra så.. jag gör som jag vill och allt är frid och fröjd..
Hela Köket är fullt med mjöl, hela LilleB är full med mjöl OCH även hans täcke för att han får den passande idén att lägga sig att vila mitt i den Härliga röran..
Just när vi håller på tänker jag: Aldrig gör jag detta igen..aldrig! Men, jag vet att jag naturligtvis kommer att göra det.. för det är skoj.. egentligen och man glömmer hur mycket mjöl det gick åt i onödan, hur degen fastnar i öronen på den mjöliga överlyckliga 3-åringen som knådar och "sockerbagar" för glatta livet.. och samtidigt sjunger ManBoy så även grannen på andra sidan området borde höra honom..


Å kavlingen ska gå i racerfart.. så skärbrädan herrn har till bakbord tapparfäste och i princip flyger ut i hallen..



Men.. när allt är KLART och vi sitter tillsammans, småpratar och njuter av det goda.. Ja då inser jag.. Detta ÄR Lyckan på Jorden!

KRAM

2 kommentarer:

Johanna sa...

Myyyyysigt! :)

AnnaMia sa...

Ha ha visst är det Joho..visst är det!!