måndag 14 maj 2012

RabArbErPaj!

Det finns säkert lika många varianter och recept på Rabarberpaj som det finns sandkorn i öknen, men här får ni min Smulpajsvariant!

AnnaMias Smulpaj med Rabarber

100 g smör i bitar
1 tsk malen kardemumma
1-1,5 tsk vaniljsocker
3 tsk strösocker
en knivsudd salt
och tillsist så mycket mjöl att det blir smuligt
3-4 dl kanske?!

6-7 rabarber
Strösocker
Kanel

Dela rabarberna i bitar, lägg i smord pajform.
Strö över socker och kanel

Lägg i alla ingredienser till Smulet i en bunke och arbeta ihop med fingrarna, häll smulet över rabarberna och skjuts in i ugnen, 175 gr i ca 30 min.

Avnjuts med fördel ljummen tillsammans med vaniljglass.

Vi gillar att rabarberna är syrliga, men hur man vill ha det anpassar man bäst själv..jag strödde över kanske 1-2 msk socker.. kontrade med betydligt mer kanel dock ;)




Väl värt att prova, MEN är man sugen på en annan variant tycker jag ni ska prova denna!
Supergod och frasig!!
Om ni känner för att delge mig era recept, så bring it on!
Skulle vilja ha någon "Knäckig" variant på lager också.. :D






2 kommentarer:

Linn sa...

Kanel och kardemumma var nytt för mig i rabarberpajs-sammanhang. Ska testas!

Jasmine sa...

Svar: Tack för din åsikt och dina fina ord till mitt inlägg om komplex angående sin kropp.
Kram