söndag 6 maj 2012

KycklingGryta med RotfruktsBulgur!

Idétorka av stora mått inför kvällsmaten idag.. Slängde ut en hjälpfråga på Fejjan.. Å vad många bra tips jag fick!
Men, eftersom jag inte hade antingen det ena, eller det andra hemma blev det så här:


KycklingGryta med RotfruktsBulgur

3 kycklingfiléer
3 msk Dragon
1 msk Koriander
Salt & Peppar
Finrivet skal av en liten Citron
Färsk Chilli efter smak
3-5 hackade torkade aprikoser
1 hackad gul lök
2-3 vitlöksklyftor
2.5 dl Milda Matlagningsgrädde
2 dl vatten

Dela och bryn filéerna i en stekpanna, krydda med kryddorna.
Hacka löken och fräs i en kastrull tillsammans med vitlök, citron, chili och aprikoser på svag värme så det inte bränns.
Lägg i fileérna och vattnet..  jag brukar göra så när jag gör grytor för att sedan bara reda av med grädden efter en stund, när vattnet kokat undan och det är massa god smak kvar.

RotfruktsBulgur


2,5 dl bulgur
5 dl vatten
salt
2 morötter
1 bit kålrot
1 palsternacka
salt &Svart peppar
olivolja
citronsaft från ½ citron

Koka bulgur efter anvisning på paketet.
Riv Rotfrukterna grovt på en skärbräda och krydda med salt och peppar
ringla lite olivolja över och pressa citronsaften över likaså.
Blanda ihop
När bulgurn är nästan klar, lägg i rotfruktsrivet i kastrullen å låt den värmas upp lite.

Klart!
Jag serverade helt enkelt med Spenat och Rucola sallad, maten i sig innehåller så mycket smak att jag inte ville lägga till ännu fler.



Nu är det att suga ut det sista ur Söndagen och ladda inför veckan!
Kram!


2 kommentarer:

Linn sa...

Mums! Som vegetarian får jag skippa kycklingen, men rotfruktsbulgur testar jag gärna!

AnnaMia sa...

Tycker jag absolut du ska, rotfrukter är så otroligt underskattat! Här hemma äter vi dem både på längden å tvären :)